Transversais, as matérias ministradas em língua inglesa são uma alternativa para quem quer praticar o idioma e se preparar para experiências internacionais
quinta-feira, 08 de agosto | 2024Transversais, as matérias ministradas em língua inglesa são uma alternativa para quem quer praticar o idioma e se preparar para experiências internacionais
Serão ofertadas 20 disciplinas em Lingua Inglesa neste semestre. / Foto: Bruno Todeschini
Tendo a internacionalização como um dos seus diferenciais enquanto Instituição de Ensino Superior, a PUCRS oferece em todos os semestres disciplinas ministradas em língua inglesa. Para o segundo semestre de 2024, são 20 opções de disciplinas, e elas são uma oportunidade de praticar um segundo idioma em sua área de estudo. O inglês também ajuda os/as estudantes a se colocarem melhor no mercado, além de ser uma forma de entender um mercado cada vez mais global.
Nas disciplinas, o inglês é visto como meio de comunicação e não objeto de estudo (o chamado English as a Medium of Instruction – EMI). Isso significa que nas aulas não são abordadas questões gramaticais do idioma e o aluno é avaliado pelo conteúdo trabalhado na disciplina. Muitas delas têm caráter interdisciplinar, podendo ser opção eletiva para alunos de diferentes cursos.
Para a professora Gabriela Walau, da Coordenadoria de Desenvolvimento Acadêmico, da Pró-Reitoria de Graduação e Educação Continuada (Prograd), as disciplinas em inglês possibilitam o desenvolvimento de competências importantes para o mercado de trabalho.
“As disciplinas em língua inglesa são uma excelente oportunidade para vivenciar um ambiente altamente internacionalizado, sem sair da sala de aula”, comenta.
Os estudantes podem optar por cursar disciplinas do seu próprio currículo (equivalentes às em português), ou então de outros cursos, sejam da sua Escola ou de outras (que contarão como eletivas). Nessas aulas, o inglês é o meio de comunicação oficial entre professores e estudantes, mas o conteúdo é o mesmo que se teria em uma disciplina regular.
“As avaliações não são realizadas com base no nível de proficiência linguística, mas no desenvolvimento da aprendizagem tal como seria na disciplina em português. A PUCRS, seguindo seu compromisso institucional de internacionalização do ensino, vem aumentando e aprimorando o portfólio de disciplinas em língua inglesa, que hoje são ofertadas por todas as Escolas da Universidade”, adiciona Gabriela.
Entre as vantagens de ingressar em uma disciplina em idioma estrangeiro, você também aumenta suas chances de dividir a sala de aula com colegas de outros países. Isso porque muitos alunos internacionais em mobilidade na PUCRS buscam essas disciplinas para seu período de estudos por aqui. Dessa forma, você aprende e se desenvolve ao mesmo tempo em que compartilha vivências com colegas de diferentes culturas.
“As aulas são frequentadas tanto por estrangeiros em Mobilidade Acadêmica quanto por alunos da PUCRS, promovendo uma intensa troca intercultural e desenvolvendo competências necessárias para a atuação no mundo globalizado”, comenta Gabriela.
Além disso, as disciplinas em inglês são um ótimo ensaio para quem pretende estudar no exterior, seja para período de mobilidade acadêmica ou alguma capacitação fora do país. Desta forma, o estudante poderá praticar um segundo idioma e vivenciar trocas interculturais.
Leia também: Novo semestre, novas metas: confira 7 atividades para fazer no Campus
Caso você esteja interessado/a em cursar as disciplinas em inglês oferecidas pela PUCRS em 2024/2, elas estão disponíveis no portal de matrículas. Confira o passo a passo para acessá-las:
Se você ainda estiver com dúvidas, você pode entrar em contato com a secretaria da sua Escola. Conheça as disciplinas e seus respectivos códigos para o segundo semestre de 2024:
lnterpretation and Application of Law: practical reasoning. Legal interpretation: methods of interpretation. lnterpretation and application of Law. Legal Reasoning and Argumentation. Thinking like a lawyer. Argumentation and Legal Professions.
The fundamental right of access to justice as a multi-door path. Dispute resolution methods: overview and historical developments. Negotiation: objectives and techniques. Mediation as facilitated negotiation. Styles and stages of mediation. Ethical patterns for mediators. Arbitration as a private adjudication system.
Stimulus for the development of self-knowledge, through a self-reading process. Knowing himself/herself and think freely by means of a process that is eminently practical. Discussion on the importance of personal development for contemporary professionals as an elementary action in the knowledge construction process.
Theoretical and practical discipline that approaches the study of basic knowledge of first aid, aiming to enable the student to provide assistance in emergencies, stressing the prevention of accidents and aspects related to health.
Ecology And Sustainability (96A99-02)
Introduction to basic concepts of biological diversity, ecology and sustainability. Conceptualization of the intrinsic and instrumental values of biodiversity. Study of conservation and sustainability in the environmental, economic, social, and cultural dimensions. Debate on the role of human beings in nature and of every professional and citizen in building an environmentally sustainable world.
Introduction to the concepts and elements of digital culture applied to the communications field. Involves the study of the foundations, principles and logics of the scenario that led to the development of digitalization of media, the internet, and the context of network communication.
Theoretical and practical subject aiming to present basic concepts and practices of data reporting and data visualization. Analysis and discussion of Brazilian public data sets and news using data journalism. Basic notions of statistics and sampling. Information access laws. Data analysis using apps.
Literature functions. Literary discourse and its particularities. The objects and the disciplines of the literary studies. Literary system: author, work and reader.
Historical analysis of the process of international insertion and formulation of the Brazilian Foreign Policy. Historical conditioning and ideologues of Brazilian Foreign Policy. Analysis of the formulation of Brazilian. Foreign Policy in the XIX century: from independence to the Republic. Foreign Policy of the first half of the XX century, with emphasis on the Getulio Vargas governments. Brazilian Foreign Policy during World War I and II. The government of Juscelino Kubitschek and the Pan-American Organization. The beginning of the Independent Foreign Policy.
Writing exercises, discussions on language and reading of literary texts, in a workshop environment, aiming at intellectual and creative exchange. Carga horária: 30h.
This course focusses diverse political, economic and social transformations occurred in the 20th Century. It analyses the 1st and 2nd World Wars in its backgrounds. It study as well the emergence of the Cold War System as well as it highlight its links to the Militaristic Regimes in Latin America, the Decolonization of Africa and Asia, and the growing influence of China.
Study of International Relations`s theoretical contributions until the inter-paradigmatic debate – Liberalism, Realism and Marxism. Currents stemming from the three paradigms, such as Institutional Liberalism, Neorrealism and Neomarxism (Critical Theory and World System Theory). Analysis of the English and the French Schools. Reading of the Power Transition Theories and the emergence of the International Political Economy.
Study of contemporary International Relations`s theoretical contributions: constructivism; Copenhagen School; Critical Theory in IR; Post-Structuralist Theories; Post-modern theories and approaches; Feminism in the International Relations; Postcolonial Theories and approaches; Contributions of the Latin American thought to the interpretation of the International Relations.
Applicability of Human rights standards to public and private entities. Public policies and Human Rights. The Right to development. Business and Human Rights. Gross and systematic violations. Health, slavery, the right to life, torture, genocide and disappearances. Collective rights and remedies. Analysis of current issues related to Human Rights.
Syllabus: The course deals with the language in use by contemplating the fundamentals of interlocution: interlocutors, text, context and the construction of meaning in reading and textual production practices. It explores instrumental reading through grammatical review and the application of reading strategies aimed at improve reading comprehension. It also covers textual elements such as cohesion, coherence, intertextuality, informativeness, intentionality, acceptability and situationality.
Discussion of prominent themes regarding global health, featuring distinct national healthcare models. Comprehensive analysis of health burdens and health indicators across various countries and regions. Introduction of pertinent concepts and initiatives for medical students embarking on real-life scenarios, implementing impactful measures for patient care, public policy, and global health research through current topics within different population contexts.
Fundamentals and concepts of economic development. Classical theories and modern models. Social and economic indicators. Regional e local economic issues facing problems in developing countries and the Brazilian economy.
Process of business internationalization, analysis of external scenarios and different strategies that enable the improvement of the company’s internal management to overcome the challenges of the global environment.
Organization, analysis, interpretation of data and study of probabilistic models. Investigation of the relationship between variables. Notions from sampling to infer parameters and the establishment of statistical hypotheses.